Как се справих със сертификата на Microsoft - Exam 70-761: Querying Data with Transact-SQL.

Приключението -- Querying Data with Transact-SQL --


...Това бе един изпълнен с приключения път...

Идеята ми се зароди още през 2018 година. С течения на обстоятелствата успях да започна подготовката си едва в началото на 2020 година.

Разгледах различни източници, които ще могат да ми помогнат. Запознах се със програмата за сертифициране на Microsoft. Проучих и какво покрива изпитът - определено бяха неща, с които съм се занимавал, но на по-високо ниво. Казах си, е какво толкова, ще се справя. 

Тук може да прочетете повече за нужните знания за изпита:

Записах няколко курса, които смятах, че ще са ми полезни и определено бяха. Определено мога да похваля лекторите, които преподават тези курсове, тъй като са подготвили доста добре материалите си, обясняват подробно и с доста примери, които може да тествате на компютъра си. 

Оставям линкове, за който е заинтересован:

Настъпи месец февруари, обучавах се от курсовете и получих съобщение, което накратко гласеше: Microsoft ще прекъсва програмите MCSA след юни 2020 година. Това означаваше, че след юни месец няма да имам възможност да се явя на който и да е изпит от MCSA програмата. Съобщението събуди у мен отказ, тъй като не знаех дали ще имам достатъчно време да се подготвя. Освен това се замислих дали въобще има смисъл да продължавам да уча за този изпит.

Все пак бях поръчал и две важни книги, които така или иначе смятах да прочета, тъй като бяха с доста полезен материал, който щеше да ми е от полза, независимо дали ще се явя на изпита. И в двете участва авторът Itzik Ben-Gan. Може би един от най-добрите автори, според мен и много статистики, що се отнася до SQL Server. Изключително начетен човек, с много познания и опит, и не на последно място с усет как да предаде материалът на по-достъпен език, за да може да вникнете в трудната материя. Повече за него може да прочетете тук . 

Оставям линкове, за който е заинтересован:



Да, но в началото на март месец настъпи коронавирус кризата. Всичко затвори, мерки против пандемия, изолация и предимно негативно настроение. В този момент леко промених плановете си и започнах да инвестирам усилия в разработка на уеб приложения, тъй като имам интерес към тях...

Изминаха няколко месеца в разработка на идеи, които имах. 
Може да прочетете повече за разработените ми проекти през това време тук:

Дойде моментът, в който приключих проектите и нямах нови задачи. Не след дълго получих ново съобщение, което гласеше, че Microsoft възобновяват програмите до януари 2021 година. Това звучеше като възможност за мен. Не мина много време и реших да я грабна.

Започнах приключението си юни месец.
 
Четях книгите, разглеждах Интернет за различни статии, които да ми помагат. Със всяка следваща страница се оказваше, че изпитът е по-труден, отколкото съм предполагал. Това на моменти ме отчайваше, но и мотивираше, защото бе нещо, което исках да постигна за себе си от 2 години. 

Не спирах да чета всеки ден. Когато ми писваше, оставях на страна и гледах да разтоварвам, за да мога да презаредя батериите за следващия ден. 

През цялото време тествах на персоналния си компютър различни сценарии. Направих си бази данни, пишех заявки там, симулирах проблеми, описани в книгата и в Интернет. Усещах, че нещата вървят все по-добре и започвах да разбирам в повече детайлност нещата. Смятам, че опитът, който имах от работа ми помагаше също да вниквам по-лесно в нещата, да пиша заявките си с все повече увереност и да осъзнавам нещата. (До този момент имах около 3 години професионален опит с писане на заявки и процедурна логика на SQL Server)

Така всичко вървеше добре, докато неусетно стана средата на месец Август, в който вече усещах, че съм изучил всяка една точка от конспекта. Все още не бях сигурен във всичко, но исках да се явя на изпита, за да опитам. Определено имаше нотка на притеснение, но щях да загубя, ако не опитам.

Насрочих изпита си буквално от понеделник за петък. Бях решен, че няма да чакам твърде дълго, тъй като исках час по-скоро да се явя и да защитя знанията си.

Дойде и денят, 21 август 2020 година. 

Предвид ситуацията с коронавируса, реших да се явя на изпита от вкъщи. PearsonVUE имаха чудесна опция, която ти предлага да проведеш изпита у дома, удобно от бюрото си. 

Тези линкове ще са ви от полза, ако искате да проучите как да вземете изпит от вкъщи (разбира се през PearsonVUE може да насрочите и много други изпити, които не са от Microsoft) :

Имаше някои неща, които трябваше да се спазят, като например да е разчистено бюрото ми, да няма никаква техника наоколо, никакви записки, документи, електронни устройства, часовници. По време на изпита не можеше никой да влиза в стаята, всичко се записваше с камера и микрофон. 

За някои може да създава дискомфорт да го гледат на камерата например, но повярвайте ми, през целия изпит въобще нямах време да мисля дали някой ме наблюдава и записва.

Изпитът се насрочва в определен час през сайта на Microsoft - за целта трябва да имате предварително създадено Microsoft MCID. Щом имате вече запазен час, то трябва да отворите линк, който ви изпращат най-рано 30 минути преди началото на изпита и най-късно 15 минути след това

Ще се наложи да свалите приложението на PearsonVUE, което ще е в линка. След това на мобилен телефон ще ви изпратят нов линк, на който да направите:
  • Снимка на себе си
  • 4 снимки на работното място
  • както и снимка на лична карта или шофьорска книжка (за идентификация)
След това се изчаква най-много 15 минути, докато ви проверят и изпитът започва. Преди това, може да се свържат с вас по телефон или чат, ако има нужда от допълнителни изисквания или уточнения - като например да премахнете нещо, което буди съмнения за преписване. 
Изпитът бе 120 минути. За тези, които искат да се явят, знайте, че въпросите може да варират между 40 и 60. 

Използвах всяка една минута за подробно прочитане на въпросите и отговорите. Смея да твърдя, че въпросите бяха доста засукани, дълги като текст и с важни уловки, които НЕ трябваха да се пропускат. Леко разсейване би довело до грешен отговор. Има различни типове въпроси, които проверяват различните ти умения. Лично на мен ми трябваха 120-те минути, за да осмисля добре въпросите и да дам правилния отговор, което не означава, че на вас ще ви трябва толкова. Но имайте предвид, че въпросите са дълги и искат да се прочетат внимателно.

През цялото време не мислих за нищо друго, а само за различните ситуации, които се разиграваха. Определено беше интересно и приключенско, защото почти всеки следващ въпрос разиграваше нов сценарий, в който трябва човек да влезе, да осмисли и да вземе правилното решение.

След 120 минути концентриран труд, предадох теста за проверка. Преди да предадете може да се върнете и да прегледате всеки въпрос, или тези, в които не сте сигурни и сте маркирали за преглед. 
Мигновено изписаха резултатите ми. Не бях напълно сигурен в себе си и в това, което съм направил, но все пак имах надежда.

В моментът, в който изписа резултат PASSED, или още ВЗЕЛ, изпитах такова удовлетворение от това, което съм направил. През умът ми минаваше като на бърза кинолента следните етапи, докато стигна дотук:
  1. Бяха изминали 2 години, през които нямах налично време да се готвя, тъй като следвах в университет и работих. 
  2. След като завърших реших да започна своя път към сертифициране с Microsoft.
  3. Тъкмо бях започнал курсове за изпита и се отказах за известно време, поради прекратяване на сертификационните програми. 
  4. В крайна сметка отново се мотивирах, научих доста нови неща, и успешно преминах през изпита. 

Чувстово беше неописуемо. Определено това бе и едно от доста добрите постижения в учебен план за мен.



...Разказвайки ви за всичко това, искам предимно да ви вдъхновя и да оставя посланието, че човек никога не трябва да се отказва от мечтите си. Може да изминат месеци, дори години, но с упоритост, човек успява да достигне до целта си, рано или късно....

Просто повярвай в себе си и не спирай да следваш мечтите си. 


Може да видите удостоверението 
за успешно положен изпит тук:

инж. Р. Батинов


Коментари

Популярни публикации от този блог

Как написах бакалавърската си дипломната работа и защитих с отличие? Съвети, образец за документацията | ТУ-София - филиал Пловдив | ФЕА | КСТ

Restaurant Booking Admin Panel | Мои Проекти

Restaurant Online Booking Web Application | Мои Проекти